خلاصه کتاب شرح جامع تکنولوژی اموزشی برای ارشد

 

خلاصه کتاب شرح جامع تکنولوژی

مجموعه علوم تربیتی 1

گروه علوم

مولف : معصومه               

شابک : 987-600-115-288-7                  

تعداد صفحات : 312 صفحه

قطع

 

فهرست مطالب

فصل اول : ﺗﻌﺮﻳﻒ و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي آﻣﻮزشی

فصل دوم : ارﺗﺒﺎط در آﻣﻮزش

فصل سوم : الگوی اموزشی

فصل چهارم :  طراحی اموزشی

فصل پنجم : رسانه های اموزشی

فصل ششم : راهبردهای یادگیری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی اموزشی به شناسایی ، رشد و توسعه و اعمال روش های خاص اموزشی برای دستیابی به اهداف مشخص اموزشی ( دانش ها و مهارت ها و عواطف ) برای یک محتوای خاص و شاگردان خاص اطلاق میشود .در طراحی اموزشی صرفا به چگونگی اموزش می اندیشد و تصمیم گیری در مورد انچه را که باید اموزش داده شود به برنامه ریزی درسی وا میگذارد ، به عبارت دیگر میتوان کار برنامه ریزی درسی و طراحی اموزشی را در طول هم تصور کرد نه در عرض هم .

از مقایسه تعریف تکنولوژی اموزشی با مفهوم طراحی اموزشی میتوان نتیجه گرفت که تکنولوژی اموزشی شامل اجزایی از قبیل :  اجرا و ارزشیابی کل فرایند یادگیری و یاد دهی و به کار گیری منابع انسانی و مادی میشود که در تعریف طراحی اموزشی به این قبیل فعالیت ها یا عوامل اشاره ای نشده است ;  اما انچه که در تعریف تکنولوژی اموزشی تحت عنوان طراحی امده است ، دقیقا همان طراحی اموزشی است . در واقع طراحی اموزشی جزیی از فعالیت های تشکیل دهنده تکنولوژی اموزشی است که هرگاه از تکنولوژی اموزشی بحث میشود ، در واقع به یکی از چندین فعالیت تشکیل دهنده تکنلوژی اموزشی توجه میگیردد ، بنابراین ارتباط تکنولوژ اموزشی و طراحی اموزشی که یک ارتباط کل و جز است ، میتواند به منزله ی یکی از مباحث زیر مجموعه ی مباحث تکنولوژِ اموزشی نیز تلقی شود .

عناصر تشکیل دهنده اموزشی

هر موقعیت اموزشی متشکل از سه عامل یا متغیر است : روش های اموزشی ، شرایط و نتایج اموزشی . هر اموزش را میتوان از سه عامل روش ها ، شرایط و نتایج دانست .

روش ها عبارت است از انواع مختلف عملکرد . شرایط عبارت است از محدودیت هایا عوامل تغییر ناپذیری که در هر محیط اموزشی وجود دارد و نتایج همان پیامدها و نتایجی هست که پس از ارائه هر اموزش به دست می اید .

الگوی طراحی اموزشی

1-     الگوی طراحی منظم اموزشی

ین الگو توسط جیمز براون و همکارانش طراحی شده است . فراگیر هسته ی اصلی توجه معلم را تشکیل میدهد . شناخت کامل فراگیر یا فراگیران از نقطه نظر استعدادها ، علایق ، توانایی ها و نظایر انها اهمیت فراوان دارد .الگو دارای چهار مرحله قابل تفکیک و مشخص است . کاربرد الگو زمانی مشخص میشود که معلم بخاهد برای تدریس خود طراحی منظم و حساب شده ای در دست داشته باشد . این چهار مرحله عبارتند از

مراحل طراحی منظم اموزشی

الف : تعیین و تدوین اهداف اموزشی

با بهره گیری از نظریه ی عمومی سیستم ها در امر اموزش هیچ فعالیت و

تلاشی برای تدریس ، بدون انتخاب و تدوین هدف صورت نمیگیرد . بنابراین

 با توجه به منظم بودن روش مورد کابرد باید کار طراحی با تدوین اهداف

 اموزشی شروع شده وبا ارزیابی از اجزای تدریس ختم شود .

دلایل اهمیت توجه به اهداف اموزشی

1 -  جهت حرکت را اسان میکند

2 – راهنمای بسیار مناسبی برای محتوا به شمار می اید .

3 -  به انتخاب صححی شیوه های تدریس کمک میکند .

4 – وجود اهداف اموزشی را در انتخاب مواد و وسایل اموزشی میتوان ضروت

دانست .

5 –  کمک به اجرای یک ارزشیابی منطقی

6 – کمک در انتخاب و توصیه ی فعالیت های اموزشی

 

انواع اهداف اموزشی  : اهداف کلی ، اهداف جزئی ، اهداف رفتاری

اهداف کلی :  انتخاب اهداف کلی به مشخص کردن محدوده ی مورد بحث کمک میکند .

اهداف جزئی : اهداف کلی به دلیل مبهم و کلی بودنشان به راحتی قابل استفاده نیستند بنابراین لازم است انها را به اهداف کوچکتر تقسیم نمود تا با صراحتی که دران مطرح میشود اموزش را قابل اجرا نماید و غیر قابل تفسیر باشد .

تحلیل اموزشی فرایندی است که اهداف کلی اموزش را به اهداف کوچکتری به عنوان اهداف جزئی تقسیم نمود . در واقع در جریان تحلیل اموزشی هدف کلی اموزش به وظایف یا اعمالی که فراگیر باید انجام دهد و یا معلومات و یا مهارت هایی که وی باید پس از اجرای اموزش دارا باشد تجزیه میگردد که اجرای دقیق ان مستلزم برداشتن دو گام پی در پی است ،  الف : مشخص کردن رفتار ویا دارا بودن قابلیت از جانب فراگیر . ب : مشخص کردن لزوم رفتار یا قابلیت مورد نظر جهت دستیابی به هدف کلی

اهداف رفتاری : رفتار یا عملی که بروز ان از فراگیر انتظار میرود را به صورت قابل مشاهده و قابل اندازه گیری نشان دهد .هدف رفتاری کامل دارای سه جزء ( رفتار ، شرایط و معیار ) است . منظور از رفتار ، شرایط و معیار

رفتار : قابل مشاهد و اندازه گیری باشد . شرایط : عبارت است از تعیین شرایط و موقعیتی که فراگیر رفتار مورد نظر را در آن بروز میدهد . معیار : سومین جزء اساسی یک هدف رفتاری کامل معیار ان است که منظوور از ان حداقل میزان قابل قبول از بروز رفتار است . معیار هدف مشخص کننده ان است که بروز رفتار تا چه میزان قابل قبول تلقی میشود .

راه های مشخص کردن معیار اهداف رفتاری

1 -  با استفاده از محدوده ی زمانی . 2 – با توجه به تعداد پاسخ های درست . 3 – با توجه به درصد یا نسبت . 4 – با توجه به ویژگی های عملکرد

مثال : در کلاس درس و در حضور معلم بدون در دست داشتن هرگونه متن توصیفی با در اختیار داشتن رئوس اصلی مطالب در مدت زمان بیست دقیقه چرایی کاربرد نظریه عمومی سیستم ها را در طراحی منظم اموزشی توصیف کند .

شرایط ( اوضاع و احوال )  ، شرایط ( محدودیت ) ، شرایط ( امکانات ) ، معیار محدوده ی زمانی ، رفتار

منشاء اهداف اموزشی 

تایلر سه منشاء را به منظور انتخاب و تدوین اهداف اموزشی مد نظر قرار میدهد که عبارتند از :

1 - مطالعه یادگیرنده ،2-  مطالعه ی زندگی معاصر در خارج مدرسه ،3-  پیشنهاد متخصصان دروس مختلف

اهداف اموزشی از سه صافی زیر عبور میکنند : 1 - صافی فلسفه ( فلسفه تربیتی ) ، 2 - صافی روان شناسی ( روان شناسی یادگیری ) ، 3 - صافی فرهنگی و اجتماعی  ( فلسفه اجتماعی )

 

 

 

 

 

 

 

 

طبقه بندی اهداف اموزشی : اهداف اموزشی در سه حیطه قرار دارند : شناختی ، عاطفی و روانی – حرکتی  سه حیطه ی یادشده مستقل از یکدیگر نبوده و با یکدیگر مرزهای مشترک دارند .

حیطه ی شناختی : به اهدافی که محتوای مربوط به ان جنبه ی تئوری دارند و دستیابی به ان ها فعالیت های ذهنی و عقلانی قابل توجهی ایجاب میکند .

1 – اگاهی ( دانش ) :  یادگیری در حد اگاهی مستلزم توانایی بخاطر سپردن مطالب و به یاداوردن انها است بدون هرگونه تغییر

2 – ادراک ( فهمیدن ) : یادگیری در حد ادراک مستلزم توانایی بخاطر سپردن و درک مطلب و ارائه انها با عبارات و جملاتی میشود که شخص خود میسازد .

2 - الگوی طراحی منظم بر اساس مدل ارتباطی ایندیانا

این الگو از روال سیستم ها و ارتباط استفاده میکند . عناصر این مدل به گونه ای طراحی شده اند که با یکدیگر کار کنند و در فرایند های اموزشی و یادگیری برای رسیدن به هدف های مشخص با هم کار گرفته شوند .

 این مدل در واقع مدلی است برای حل یک مساله که ماهیت اموزشی دارد به کار گرفته میشود  و بر اساس مدل ارتباطی ایندیانا طراحی شده است با اجزایی گسترده تر از ان مدل و شامل 12 جزء است که هر جزء در مقایسه با مدل ایندیانا اینگونه معرفی میشود .

I – هدف ها : 1- تعیین هدف های کلی ،2 – تعیین هدف های رفتاری

II -   مخاطب : 3 – تعیین تکلیف یا تعیین سلسله مراتب یادگیری ، 4- تعیین رفتار ورودی و سنجش ان

III -   5 – انتخاب محتوا

IV – سازمان : 6- تعیین روش ها و فنون اموزشی ، 7- سازمان دهی گروه ها ، 8- تنظیم زمان و فضا

V – 9 – رسانه ها : انتخاب منابع انسانی و غیر انسانی

VI –  10 -  ارائه ی اجرای تدریس

VII -  ارزشیابی: 11 – ارزشیابی عملکرد ، 12 – بازخورد

I -  هدف ها

1 - تعیین هدف های کلی

در تعیین هدف های کلی به بیان مقاصد اموزشی پرداخته میشود . طراحی اموزشی را میتوان هم برای اهداف بلند مدت و هم برای اهداف بلند مدت به کار ،  برد .

2 -  تعیین هدف های رفتاری

دومین قدم در طراحی منظم اموزشی تبدیل هدف های کلی به هدف های رفتاری است در واقع هدف رفتاری عبارتی است که مقصود ما را از اموزش در قالب رفتار نهایی یا بازده یادگیری دانش اموز بیان میکند .

هر هدف رفتاری دارای پنج جزء است ( بریگز و ویگر 1981 )

1 – موقعیت 2 – توانایی یاد گرفته شده 3 – موضوع  4 – عمل ( خلاصه کردن ، شناسایی کردن ، خط کشیدن ، ضربه زدن ، اشاره کردن ، رنگ کردن و . . . ) 5 – ابزار محدودیت ها و شرایط ویژه                            محدودیت

مثال : اگر صفحه ای پر از اعداد مقابل کودک قراار بگیرد با خط کشیدن دور تمام اعداد 2 ، این اعداد را از سایر اعداد تمییز دهد .

 

                                  موقعیت                         عبارت مربوط به عمل      موضوع                        توانایی یاد گرفته شده

طبقه بندی بازده های یادگیری

مشهورترین طبقه بندی اهداف اموزشی توس بلوم صورت گرفته است . بلوم برای سهولت در نوشتن و طبقه بندی اهداف اموزشی و تهیه ازمون برای هدف ها انها ر ا در سه حوزه مختلف ( شناختی ، روانی – حرکتی و عاطفی ) طبقه بندی میکرد .

الف : حوزه شناختی

این حوزه شامل هدف های است که با یاداوری یا بازشناسی دانش و رشد توانایی ها و مهارت های ذهنی سروکار دارند .این حوزه دارای 6 طبقه است .

1-       دانش : شامل یاداوری امور جزئی و کلی ، یاداوری روش ها و فرایندها ، با لگوها ، ساخت ها و موقعیت ها است . این طبقه به طور عمده برفرایندهای روان شناختی یاداوری تاکید میکند .

2-      فهمیدن : فرد قادر است هدف اصلی یک ارتباط را درک کند .

3-      کاربستن : استفاده از انتزاعیات در موقعیت های ویژه ی عینی است.

4-      تحلیل : شکستن یک ارتباط به اجزائ یا عناصر تشکیل دهنده ی ان به گونه ی که سلسله مراتب نسبی اندیشه ها به صورت روشنی نشان داده میشود.

5-      ترکیب : پهلوی هم گذاشتن عناصر و اجزاء برای ایجاد یک کل .

6-      ارزشیابی : داوری در مورد ارزش مطالب و روش ها برای مقاصد معین .

ب :حوزه ی روانی حرکتی : هدف هایی به به مهارت های کرتی یا ماهیچه ای ، دستکاری مواد  و یاکارهایی که نیاز به هماهنگی  عضله ای عصبی است .

ج : حوزه عاطفی : هدف های که بر احساسات و عواطف یا درجه ای از پذیرش یا طرد یک مطلب تاکید میکنند .

3 - طبقه بندی هدف های اموزشی مریل

مریل برخلاف گانیه عقیده دارد که عملکرد برای هدف های مختلف میتواند دارای سطوح مختلف باشد .مریل عملکرد را به سه نوع تقسیم میکند و معتقد است که این سه در عین اینکمه همه عملکرد هستند ولی از نظر کاری که فراگیر باید برای نمایش انجام دهد و فعالیت ذهنی که لازمه ی یادگیری هر یک از انها است مقتضیات مختلف خود را دارد . سه نوع عملکرد مریل یاداوری ، کربرد ، کشف و ابداع است .

یاداوری : عملکردی که فراگیر در حافظه ی خود به جستجو میپردازد .

کاربرد : عملکردی که فراگیر موضوعات یادگرفته شده را در موقعیت های جدید به کار میبندد .

کشف و ابداع : دستیابی به موضوع جدید را عملکرد در سطح کشف و ابداع مینامیم .

 

عناصر محتوای اموزش  از نظر مریل

1 -  حقایق : در نظام بندی مریل کاملا مشابه به اطلاعات لغوی در نظام گانیه و شامل اطلاعاتی مانند اسامی اشخاص ، تاریخ حئادث ، نام اماکن ، علامات و نشانه های قرارادادی در موضوعات مختلف است .

2 - مفاهیم : مفاهیم در طبقه بندی مریل دقیقا مشابه طبقه بندی گانیه هست و به مجموعه ی اشیاء حوادث و پدیده ها  گفته میشود که دارای خصوصیات ئ نام مشترک باشند .

3 - روش کار : مجموعه نظام یافته اعمال و فعالیت هایی که برای رسیدن به یک هدف یا حل مساله یا تولید یک محصول خاص صورت میگیرد .

4 - اصول یا قوانین : قواعد در طبقه بندی مریل دقیقا مشابه طبقه بندی قواعد در نظام گانیه است که شامل روابط علت و معلولی بین پدیده ها است .

3 - الگوی طراحی اموزشی مبتنی بر رویکرد سیستمی

طراحی اموزشی در سطح خرد

طراحی اموزشی در سطح خرد پیش بینی چگونگی ترکیب کوچکترین اجزا ، اموزش و شکل گرفتن ای اجزا بر اساس هدف های اموزشی است .  الگوی مریل از طراحی های اموزشی در سطح خرد بوده و مفید جامع میباشد .

طراحی اموزشی در سطح کلان

طراحی اموزشی در سطح کلان پیش بینی چگونگی ترکیب و شکل گیری کل اموزش را از ابتدا تا انتها در بر میگیرد . الگوی رایگلوث از الگوهای طراحی اموزشی کلان میباشد .الگوی گانیه و بریگز  و طراحی انگیزه ای اموزش هم در سطح خرد هستند و هم در سطح کلان .

4 - الگوی طراحی گانیه و بریگز

اجزاء تشکیل دهنده : گانیه بریگز معتقدند که اجزای تشکیل دهنده  تمام اموزش ها از پنج دسته قابلیت های یادگیری خارج نیست . این پنج دسته عبارتند از : مهارت های ذهنی ، راهبردهای شنختی ، اطلاعات لغوی ، مهارت های یدی  و گرایش ها . از نظر این الگو انواع قابلیت های یادگیری از کوچکترین و اساسی ترین اجزاء تعیین کننده محتوای اموزش هستند .

ترتیب وتوالی اجزاء اموزش :  برای کسب هر یک از یان قابلیت ها وجود شرایط درونی و بیرونی ضروروی است . معیار شرایط درونی و بیرونی ذهن فراگیر است . در واقع این شرایط نظمی را برای ارائه ی مواد اموزشی پیشنهاد میکنند .

 

روش ارائه و ارزشیابی اموزش : بادی طراح اموزش از وجود تمام شرایط اطمینان داشته باشد . چون شرط ابتدایی انجام یادگیری امادگی درونی است پس وقایع اموزشی ابتدا به تحقق این موقعیت ها میپردازد .

وقایع اموزشی مدل گانیه و بریگز

1 – جلب توجه فراگیر ( مثال طرح سوال معماگونه در اغاز درس )  ، 2 – مطلع ساختن فراگیر از هدف های اموزش ، 3 -  فراخونی یادگیری های گذشته  ، 4 – ارائه ی مواد اموزشی ، 5 – ارائه ی راهنمای یادگیری  ، 6 – ازمون عملکرد ، 7 – ارائه ی بازخورد در ارتباط با صحت عملکرد فراگیر  ، 8 – ارزیابی عملکرد ( منظور میزان درستیابی فراگیر به اهداف اموزشی ) ، 9 – ترغیب و تسهیل یادگیری و انتقال یادگیری

 

5-الگوی طراحی مریل:

الف)اجزای تشکیل دهنده آموزش کدامند؟

از نظرمریل تمام الگوهای شناختی شامل دو جزء هستند:تعمیم ها و نمونه ها

تعمیم:تعریف مفاهیم،شرح کلی مراحل انجام کارو شرح کلی یک اصل یا قانون است، تعمیم مترادف تعریف است.

ارائه تعریف مفاهیم مانند مفهموم حکومت یا شرح کلی مفاهیم انجام یک کار مانند ضرب اعداد دو رقمی و... نمونه هایی از تعمیم اند.

نمونه:همان مثال یا مورد است. اگرآموزش درباره پستانداران باشد و برای مثال خصوصیات شیر ذکر شود،شیر یک نمونه از پستانداران است.

حقایق تعریف و تعمیم ندارند زیرا اطلاعات خاص از موارد خاص اند مانند نام شهرها یا اشخاص خاص.

عنصر دیگر آموزش تمرین یا سئوال است.تمرین یا پرسش در واقع پرسیدن و سئوال کردن از یک نمونه یا از یک تعمیم است.

نکته:تعمیم ها و نمونه ها به دو شکل اراده می شوند:بیانی و سئوالی

در ارائه بیانی یا توضیحی موضوع ابتدا از سوی معلم یا از طریق هریک از رسانه های آموزشی ارائه می شود.

در ارائه سئوالی یا استفهامی،معلم درس خود را با یک سوال شروع می کند وبه دنبال آن سوال های دیگر را مطرح می کند.

مریل انواع اصلی محتوای آموزش،همراه با شکل ارائه آنها را انواع اولیه ارائه می نامد.

ایده اصلی الگوی مریل این است که نحوه آموزش هر موضوعبه نوع آن موضوع ونوع عملکردی که پس از آموزش از شاگرد انتظار داریم بستگی دارد.

ب)ترتیب و توالی اجزائ آموزش به چه شکل است؟

مریل این اجزا را به 4بخش تقسیم کرده است:

1-یادآوری لفظی مثال

2-یاد آوری معنایی مثال

3-یاد آوری لفظی تعمیم

4-یادآوری معنایی تعمیم

نکته:در یاد آوری مثال و تعمیم چون شاگرد با استفاده از معلومات و ساختار ذهنی و برداشت خود به سوال پاسخ دهد که در این صورت زمان بیشتری برای پاسخگویی نیاز دارد.

ج)روش های ارائه ارزشیابی آموزش کدامند؟

مریل چهار روش در ارائه و ارزشیابی آموزش پیشنهاد می کند که می تواند کارایی آموزش را به حداکثر برسانند:

1-تفکیک:مشخص و جدا کردن انواع اولیه ارائه از انواع ثانویه به وسیله خطوط،رنگهاو...به یادگیری فراگیران کمک می کند.

2-تنوع:مثال ها باید در حد ممکن متنوع باشند و باید نمونه ای از تمام مثالها ارائه شود.

3-همتاسازی:ارائه مثال ها همراه با غیر مثالها،همتاسازی نام دارد.این کار به منظور افزایش قدرت تشخیص وترغیب فراگیر و انتقال یادگیری به حیطه هایی که در آموزش پیش بینی نشده است به کار می رود.

غیر مثالها مفاهیمی هستند که از نظر خصوصیات غیر مشخصه،کاملا شبیه مثالها بوده و فقط در یکی از خصوصیات ویژه با مثال تفاوت دارند.

4-سطح دشواری:در ارائه مثال ها و غیر مثال ها باید مثال ها و غیر مثال های ساده و مشکل هر دو انتخاب می شود.

برای بکارگیری الگوی طراحی مریل به منظور طراحی آموزش می توان مراحل زیر را دنبال کرد:

1-تعیین خصوصیت فراگیران به خصوص میزان اطلاع قبلی آنان از موضوع آموزش

2-تعیین نوع عملکردی که پس از پایان آموزش از فراگیران انتظار می رود.

3-انواع ارائه اولیه

4-انواع ارائه ثانویه

5-رعایت چهار اصل،تفکیک تنوع،همتا سازی و سطح دشواری در تمام آموزشها

6-الگوی طراحی رایگلوث

الف)اجزای تشکیل دهنده آموزش کدامند؟

موضوعات آموزشی به دو دسته عملی و نظری تقسیم می شوند:

موضوعات عملی:هر گاه محتوای آموزش ،انجام امر،روش تولید محصول یا مراحل لازم برای به انجام رساندن کاری را شرح دهد،موضوع را عملی می نامند.

موضوعات نظری:موضاعتی هستند که در آنها از یک یا چند مفهوم یا یک یا چند قانون بحث می شود.

ب)ترتیب و توالی اجزائ آموزش به چه شکل است؟

الگوی رایگلوث برای سازمان دهی کلان موضوعات آموزشی پنج اصل زیر را داراست:

1-ترتیب ساده به پیچیده:وقتی نوع اصلی آموزش تعیین شد،طراح،محور اصلی را به صورت بسیار ساده و در کلی ترین وجه خود در ابتدای آموزش ارائه می کند که رایگلوث این بخش از اموزش را چشم انداز یا دورنما می نامد.

2-ترتیب ارائه پیش نیاز های یادگیری:ارائه هر چیز از اموزش منوط به ارائه مقدمات و پیش نیاز های لازم است.

3-جمع بندی:به منظورمرور مطالب ارائه شده در پایان هر قسمت یا بخش از آموزش یک جمع بندی ارائه می شود.

4-ترکیب:به منظور بیان رابطه قسمتهای مختلف آموزش و تسهیل یادگیری این موضوعات از طریق مقایسه آنها با یکدیگر و ارتباط این موضوعات  با دانش های قبلی فراگیر که موجب افزایش یادگیری و یاد آوری می شود.

5-تمثیل:فهم مثال و موضوعات جدید وناشناخته همیشهدر ارتباط با مسائل آشنا،آسانتر و وسیع تر می شود.

 

 

ج)روشهایارائه و ارزش یابی آموزش کدامند؟

1-ترغیب به استفاده از راهبرد های فکر و یادگیری:

راهبردها مهارت هایی است که فراگیرهنگام عمل یادگیری آنها را به کار می گیرد.موفقیت فراگیر در یاد گیری،رابطه مستقیمی با کمیت و کیفیت این مهارت ها دارد.

2-انتخاب فراگیر

انتخاب فراگیر شامل امکان انتخاب محتوای آموزش،انتخاب مهارت تفکر و یادگیری و امکان انتخاب اصول مختلف آموزش است.

 

7-طراحی انگیزه ای آموزش

انگیزش(انتخاب هدف یا فعالیت و میزان سعی و کوشش افراد برای رسیدن  به آن هدف از این نظر اهمیت دارد که در صورت نبود یا غفلت از آن پر جاذبه ترین وسودمند ترین آموزشها بی نتیجه خواهد بود.

کلر در الگوی طراحی انگیزه ای خود انگیزش یادگیری را شامل چهار جزئ می داند:

 

1-علاقه

از ابتدایی ترین لوازم و مقتضیات یادگیری،توجه،علاقه و رغبت داشتن به آموزش است.

مهمترین روش های ایجاد علاقه در فراگیران توسط کلر:

1-استفاده از پدیده های بدیع،ناهماهنگ و متناقض و متضاد که موجب افزایش کنجکاوی فراگیر می شود.

2-استفاده از نقل قولها و سرگذشت های کوتاه در موضوعات صرفا نظری یا صرفا عملی

3-ایجاد فرصت برای استفاده از موضوعات غیر آشنا و غیر منتظره

4-استفاده از تمثیل برای تبیین مسائل ناآشنا و نمایش جنبه های عجیب مسائل آشنا

5-هدایت فراگیران به روند طرح سئوال و تحقیق

2-ارتباط

هر قدر محتوای آموزش با نیاز های اساسی فراگیر ارتباط بیشتری داشته باشد انگیزه یادگیری در او بیشتر می شود.کلر طبقه بندی نیازهای اساسی مک کللند را مبنای طراحی انگیزه ای خود در زمینه ارتباط قرار داده و این نیاز ها را به سه قسمت تقسیم کرده است :

1-نیازهای شخصی،مانند نیاز به موقیت،دوستی و قدرت

2-نیازهای فرهنگی

3—نیازهای وسیله ای،نیاز دستیابی به یک هدف برای رسیدن به هدفی بالاتر است.

3-انتظار

انتظار فرد از خود و انتظار دیگران از فرد از عوامل موثر در موفقیت یا شکست تحصیلی فرد است.

4-رضایت(نتایج)

رضایت ناشی از دستیابی به هدفها باعث افزایش انگیزه در فرد می شود.

 

 

8-الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد ساخت گرایی

الگوی طراحی ساخت گرا مشتمل بر یک مسله سئوال یا پروژه به عنوان کانون و نظام پشتیبانی ذهنی و تفسیری در برگیرنده آن است.هدف شاگرد تفسیر یا حل مسئله یا اتمام پروژه است.

محیط یادگیری  ساخت گرا می تواند مبتنی بر سوال یا موضوع باشد.

محیط یادگیری  ساخت گرا می تواند مبتنی برمورد باشد.

محیط یادگیری  ساخت گرا می تواند مبتنی بر پروژه باشد.

محیط یادگیری  ساخت گرا می تواند مبتنی برمسئله باشد.

 

مسله در محیط های ساخت گرا باید شامل سه جزء باشد: زمینه مسئله،باز نمایی یا شبیه سازی مسئله و فضای کار روی مسئله.

محیط های یادگیری ساخت گرا  شامل سه فعالیت یادگیری هستند؛کشف، بیان و تأمل،فعالیت های آموزشی که در محیط های ساخت گرا انجام می شود عبارتند از:الگو سازی ،مربی گری و پشتیبانی

الگوسازی متداول ترین راهبرد آموزشی مورد استفاده در محیط های یادگیری،ساخت گراست.

 

 

 

 

پایان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393برچسب:, | 1:52 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |